+48 737 311 843 | Odwiedź AutoCentrum Group! |
FORMULARZ WYCENY

7 typowych problemów i rozwiązań dotyczących klimatyzacji samochodowej

Układ klimatyzacji składa się z wielu elementów, w tym sprężarki napędzanej silnikiem; zawór rozprężny, który reguluje przepływ czynnika chłodniczego; oraz dwa wymienniki ciepła, w tym parownik i skraplacz. Czynnik chłodniczy to płyn, który zamienia się w gaz iz powrotem do postaci płynnej, przepływając przez system.

Problem: Brak zimnego powietrza z klimatyzacji

Najczęściej ten problem jest spowodowany wyciekiem czynnika chłodniczego. Podzespoły Twojej klimatyzacji są w dużym stopniu uzależnione od czynnika chłodniczego do chłodzenia pojazdu. Bez wystarczającej ilości czynnika chłodniczego inne elementy klimatyzacji nie będą działać. Wyciek może wystąpić w każdej chwili, ale najczęściej z powodu dziury w złączu, węży, kompresora, skraplacza lub pękniętego parownika. W przeciwieństwie do wycieku oleju, wycieki czynnika chłodniczego są niestety trudne do zidentyfikowania. Dzieje się tak, ponieważ czynnik chłodniczy ma parować pod wpływem środowiska. 

Rozwiązanie: Wykwalifikowany technik motoryzacyjny będzie musiał dodać do systemu fluorescencyjny barwnik do wykrywania nieszczelności i czynnik chłodniczy. Po dodaniu, technik uruchomi klimatyzację i za pomocą czarnego światła będzie w stanie zidentyfikować wyciek, aby rozpocząć naprawę, a na koniec przeprowadzić opróżnianie i naładowanie, aby ponownie wydmuchać zimne powietrze.  

Problem: Brak powietrza z otworów wentylacyjnych

Ten problem nie jest tak wyraźny, jak gorące powietrze wpadające przez otwory wentylacyjne. Doświadczony technik będzie musiał wyeliminować możliwe przyczyny, sprawdzając najpierw kilka elementów. Technik może rozpocząć sprawdzanie:

  • Przepalony bezpiecznik lub uszkodzony przekaźnik — Jeśli bezpiecznik wentylacji przepali się, silnik dmuchawy nie będzie zasilany, co uniemożliwi przepływ powietrza przez otwory wentylacyjne. Podobnie przyczyną może być zły przekaźnik, ponieważ pobiera on mały prąd elektryczny i wykorzystuje go do regulacji większego prądu potrzebnego do wentylacji.  
  • Uszkodzenie silnika dmuchawy lub rezystora dmuchawy – Silnik dmuchawy przepycha powietrze przez otwory wentylacyjne w samochodzie, podobnie jak wentylator w domu. Silniki dmuchaw, które uległy awarii z powodu zużycia lub wieku, uniemożliwiają przedostawanie się powietrza przez otwory wentylacyjne. Podobnie rezystor dmuchawy współpracuje z silnikiem dmuchawy, aby kontrolować poziom ilości powietrza wytwarzanego do przepływu przez otwory wentylacyjne (niski, średni, wysoki) w zależności od preferencji. 
  • Zablokowany wlot powietrza – Pojazdy mają dwa obszary, w których powietrze dostaje się do pojazdu. Jedna to miejsce, w którym powietrze dostaje się do pojazdu przez otwory wentylacyjne w dolnej połowie przedniej szyby, a druga to powietrze recyrkulowane z wnętrza kabiny. Jeśli którykolwiek z obszarów wlotu powietrza jest zablokowany przez zatkany filtr lub inne zanieczyszczenia, otwory wentylacyjne mogą wdmuchiwać niewiele lub wcale. 
  • Uszkodzone paski i węże – Układ klimatyzacji jest wyposażony w wiele węży i ​​pasów, które obsługują system. Jakikolwiek wyciek, oderwanie lub zablokowanie uniemożliwi prawidłowy przepływ powietrza z otworów wentylacyjnych.

Rozwiązanie: Najpierw wymień bezpieczniki i/lub przekaźnik. Jeśli problem będzie się powtarzał, skontaktuj się z wykwalifikowanym technikiem klimatyzacji, aby przetestować inne elementy związane z systemem wentylacji. Mogą być wymagane naprawy lub wymiana.

Problem: Powietrze jest chłodne, ale nie jest zimne

Najczęściej ten problem wynika z niskiego poziomu czynnika chłodniczego. Gdy w układzie nie ma wystarczającej ilości czynnika chłodniczego, ciśnienie jest zmniejszane, co zapobiega uruchomieniu przez sprzęgło sprężarki w celu rozpoczęcia cyklu. Jeśli w układzie znajduje się wystarczająca ilość czynnika chłodniczego, może to być również spowodowane przez:

  • Zablokowany lub uszkodzony skraplacz – Skraplacz to urządzenie, które usuwa czynnik chłodniczy ze stanu gazowego, usuwając ciepło i przekształcając go z powrotem w stan ciekły. Jeśli skraplacz jest zablokowany lub w inny sposób uszkodzony, powietrze przechodzące przez otwory wentylacyjne nie będzie zimne.
  • Uszkodzony przełącznik sprzęgła — jeśli ten element nie działa, sprężarka powietrza nie będzie mogła działać, co uniemożliwi jej kondensację ciekłego czynnika chłodniczego w gaz.

Rozwiązanie: Technik będzie musiał przetestować te główne komponenty w poszukiwaniu blokad, uszkodzeń lub awarii i wymienić je w razie potrzeby .

Problem: AC pachnie jak pleśń

Kiedy włączasz klimatyzator i nieprzyjemny zapach pleśni uderza w twoje nozdrza, dzieje się tak z powodu rozwoju bakterii w systemie. Jest to powszechne w pojazdach, które rzadko korzystają z klimatyzacji, są starsze lub często używają maksymalnego ustawienia (z powodu dodatkowej wilgoci w urządzeniu). Za deską rozdzielczą parownika mogą rozwijać się bakterie, pleśń, grzyby i inne mikroorganizmy. Ten wzrost wytwarza nieprzyjemny zapach, który wydobywa się z otworów wentylacyjnych.  

Rozwiązanie: Filtry powietrza mogą zbierać brud, wodę, kurz i inne zanieczyszczenia i po pewnym czasie wytwarzać nieprzyjemny zapach. Wymiana filtra powietrza pomoże rozwiązać ten problem. Jeśli wymiana filtra nie usunie smrodu, technik będzie musiał dodać roztwór antybakteryjny do obszaru parownika, aby zabić pleśń i inne zanieczyszczenia z systemu.

Problem: samochód AC wydaje hałas po włączeniu

Za każdym razem, gdy Twój samochód wydaje dźwięk, którego wcześniej nie było, może być oznaką kłopotów. Systemy klimatyzacji są stosunkowo ciche podczas użytkowania. Kiedy włączasz klimatyzację i słyszysz grzechotanie, stukanie lub inne nietypowe dźwięki, to normalne, że trochę się denerwujesz, co jest przyczyną problemu. Może to być tak proste, jak liście lub inne zanieczyszczenia drogowe blokujące urządzenie i wytwarzające różnego rodzaju nietypowe dźwięki. Może to również wskazywać na awarię głównego komponentu. Jeśli łożysko jest zużyte, klimatyzacja wydaje zgrzyt lub pisk. Grzechotanie może oznaczać uszkodzenie sprzęgła sprężarki. 

Rozwiązanie: Dalsze korzystanie z klimatyzacji może tylko pogorszyć sytuację. Zabierz swój pojazd do zaufanego technika w celu sprawdzenia. Dokładna kontrola pozwoli określić, czy główny element jest uszkodzony i czy będzie wymagał wymiany.

Problem: Woda na deskach podłogowych

Bakterie gromadzą się na wężownicy parownika klimatyzatora w skrzynce nagrzewnicy klimatyzacji znajdującej się pod deską rozdzielczą. Bakterie z przepływu powietrza mieszają się z kondensacją z wężownic, tworząc śliski film na żebrach klimatyzacji i wytwarzając zapach pleśni. Po pewnym czasie film gromadzi się i może zatkać przewód odpływowy. Przewód odpływowy to gumowy wąż, który zaczyna się w skrzynce nagrzewnicy parownika, przechodzi przez podłogę i do podwozia, aby usunąć nadmiar wilgoci. Po podłączeniu woda ze skroplin wypełnia skrzynię grzewczą i zaczyna kapać na podłogę pojazdu, zwykle po stronie pasażera.

Rozwiązanie: Jeśli zauważysz, że podłoga Twojego pojazdu jest wilgotna, nie wahaj się i oddaj pojazd do centrum motoryzacyjnego w celu natychmiastowej naprawy. Technik będzie musiał określić, co spowodowało zatkanie przewodu odpływowego i w razie potrzeby naprawić lub wymienić wąż. 

Problem: klimatyzacja zmienia się z zimnej w gorącą

Kiedy prowadzisz samochód, a powietrze nagle zmienia się z przyjemnie chłodnego w okropnie gorące, wiesz, że jest problem. Możliwe, że zawór rozprężny, który dozuje odpowiednią ilość czynnika chłodniczego do parownika, uległ awarii. Zablokowany zawór rozprężny zapobiega przedostawaniu się czynnika chłodniczego do parownika, a jeśli występuje wilgoć, powoduje zamarznięcie zaworu. 

Rozwiązanie: Klimatyzacja powinna być zimna. Jeśli nie jest to certyfikowany technik, będzie musiał odpowiednio przetestować ciśnienie w systemie i sprawdzić elementy pod kątem blokad lub awarii. 

Bez względu na to, jakie objawy może odczuwać Twoja klimatyzacja, wykwalifikowany technik samochodowy wie, jak prawidłowo zdiagnozować problemy z klimatyzacją samochodu i jak prawidłowo przywrócić działanie klimatyzacji.

Wszystkie prawa zastrzeżone 2022
menu-circlecross-circle